Witamina D

Prawie wszystkie witaminy w naszym organizmie dostają się tam z pożywieniem. Wyjątkiem od tej reguły jest kalcyferol, czyli witamina D. Jest to związek steroidowy, którego prowitamina może być syntetyzowana przez komórki skóry człowieka. W obecności promieni UV, prowitamina ta zostaje przekształcona w witaminę D. Samo źródło endogenne witaminy D, może nie być wystarczające. Zwłaszcza, kiedy jest deficyt światła słonecznego (zimą), lub w okresie intensywnego wzrostu, nasz organizm potrzebuje egzogennych dawek tej witaminy. Można je dostarczać również z pożywieniem. Zarówno rośliny jak i zwierzęta mogą być doskonałym źródłem tej witaminy. Najwięcej kalcyferolu znajduje się w drożdżach, rybach morskich takich jak śledź, makrela, sardynka, tuńczyk. Witaminę D znajdziemy również w żółtym serze, czy w żółtku jaja kurzego. W naszym organizmie witamina D spełnia wiele ważnych funkcji. Przede wszystkim odpowiada za gospodarkę wapniowo – fosforanową. Zabezpiecza również kości przed utratą wapnia, zęby przed wypadaniem. Zapobiega demineralizacji kości, a także nadmiernemu obciążeniu mięśni. Bardzo ważne jest przestrzeganie przyjmowania odpowiedniej dawki witaminy D. Jako, że jest ona rozpuszczalna w tłuszczach ma tendencje do odkładania się np. w tkankach mózgu.

Both comments and pings are currently closed.
Designed for