Czy witaminy mogą nam szkodzić

Żaden z produktów żywnościowych nie posiada witamin w ilości odpowiedniej do zaspokojenia potrzeb organizmu. Dlatego, jeżeli mamy jakieś niepokojące nas objawy – np. zaczynają wypadać włosy, nie możemy spać, odczuwamy drganie powiek czy skurcze mięśni, koniecznym jest zasięgnięcie opinii lekarza, co powinniśmy w organizmie uzupełnić. Szczególnie osoby w wieku starszym powinny suplementować swoją dietę, mogą mieć zwiększone zapotrzebowanie na różne witaminy. Przekraczając określona dawkę witamin w ciągu dnia, możemy być zaniepokojeni jedynie w przypadku przedawkowania witaminy A. Ponieważ witamina występuje w tranie, nie powinniśmy przekraczać zalecanej przez producenta dawki. Przedawkowanie witaminy A może skutkować biegunką, rozdrażnieniem, bólami głowy – objawy wskazujące na zatrucie. Kobiety w ciąży nie powinny również przekraczać określonej dawki – może to skutkować nawet zaburzeniami w rozwoju płodu. Lekarze odradzają nawet jedzenie większych ilości wątróbki, jako źródła bogatego w witaminę A. Witamina C zwana jest witaminą młodości, odpowiada miedzy innymi za naszą kondycję fizyczną i psychiczną, wzmacnia odporność organizmu. Ale jej przedawkowanie może doprowadzić do krystalizacji szczawianów i moczanów w nerkach. Również mogą wystąpić problemy z przewodem pokarmowym. Jednak dawka nawet 1000 mg, przyjmowana codziennie przez dłuższy czas nie powoduje żadnych dolegliwości. Dla osób starszych wskazane jest przyjmowanie zwiększonych dawek witamin E, C i beta karotenu – hamują starzenie się organizmu.

Both comments and pings are currently closed.
Designed for